Featuredag
Skolens elever skal lære deres egn at kende ved virksomhedsbesøg, ekskursioner, orienteringsløb mv.
Fredag den 21. november 1975, skal Jyderup Realskoles elever opleve en skoledag lidt ud over det sædvanlige.
En kreds af lærere Kirsten Harthimmer, Holger Ølholm, Knud-Erik Brinkløv og Lisbeth og Carl Hartvigsen, har i fællesskab udarbejdet en featuredag: "Kend din egn", som skal bringe eleverne ud til det, der interesserer netop den enkelte elev i eller omkring Jyderup.
Kirsten Harthimmer tager sig af planlægningen for de mindste, dvs. børnehaveklassen, 1., 2. og 3. klasse.
Der kan blive tale om en rundtur på skolen - de yngste elever færdes til daglig kun på Realskolen afdeling Søbæksgården, besøge et bageri, svømmebadet, eller et orienteringsløb i skoven.
Fra 4. klassetrin og opefter har man i planlægningen satset på, at disse elever kan klare omkring 15 km til fods, og en del af transporten vil komme til at foregå med "apostlenes heste", 15 emneforslag var opstillet fra begyndelsen, men to, fortidsminder og landskabsformer, er af forskellige årsager gledet ud. De øvrige 13 emner er følgende; Industri i Jyderup (her kan blive tale om f.eks. Skarridsø, NKT, Sprængstoffabrikken, Philip Jacobsen og møbelindustri, Institutionsbesøg (Sølyst, amtsplejehjemmet, Rekonvalescenshjemmet). Offentlige institutioner (Rådhus, kirke, bibliotek, station, posthus, svømmehal). Skoven (tur med skovfoged Telling, Aggersvold Savværk. Skarridsø Savværk). Gården og den dyr (Kattrup Gods, Stutteri Ærtebjerg, Chr. Jensen, Brokøb)
Biologiske undersøgelser (jordbundsanalyse, vandanalyse, laboratorieundersøgelser, plantevækster). Hjælpere til de små (støttelærer på de yngstes program). Nekselø (tur til øen, lærer Knud Jensen, fortæller). Havnen og stranden (besøg en fisker, undersøge dyre- og planteliv). Kort orienteringsløb (kortlære, terrænløb med opgaver, evt. konkurrence). Industri i Kalundborg (Asnæsværket)
Den gamle bydel i Kalundborg (kirken, bymuren, museet). Herregårde og teglværk (Knabstrup Teglværk og hovedgård Torbenfeldt)
Hvilke af de nævnte virksomheder, institutioner mv. besøgene kommer til at gælde er endnu ikke fastsat, men samtlige emner samlede stor interesse hos elever fra både store og små klasser, idet eleverne kunne tilmelde sig på tværs af klassetrin.
Overalt, hvor skolen har henvendt sig med forespørgsler om besøg, har man mødt stor velvillighed, og samtlige skolens lærere og 317 elever skal nok få en interessant og belærende dag ud af featuredagen. Det er ikke meningen, at eleverne skal aflægge rapporter vedrørende besøgene, men ideen med arrangementet er at vise både elever og lærere, at man udmærket kan opleve og lære samtidig, og at man ikke behøver at opholde sig i klasseværelset mens man lærer. Man håber, at eleverne har brugt deres sanser så godt, hvor de har været, at indtrykkene vil få betydning for kommende undervisning.
Featuredagen får skoledagens længde, og man håber naturligvis på et godt forløb afhængigt af vejret. Erfaringerne fra denne dag vil muligvis senere blive fulgt op af lignende arrangementer - evt. af en uges varighed1
Jyderup Realskoles featuredag 1975 Succes for Realskolen
Samtlige 317 elever og hele lærerstaben på Jyderup Realskole og Kollegium er aktiveret i den vidtspændende featuredag i går, og hele arrangementet blev så fin og vellykket afviklet, at det må betegnes som en helt overvældende succes, siger forstander Peter Hehnel.
I tre store busser, samt mange med tog, og resten fordelt på de mere lokale gebeter, invaderede eleverne bydele, virksomheder, herregårde, skove osv.
I Kalundborg var der besigtigelse af det "gamle" Kalundborg, museet, kirken, slotsruinerne osv., besøg på Asnæsværket og Gyproc og i den modsatte ende af omegnen var det Knabstrup Keramiske Industri, Torbenfeldt mv. der blev hjemsøgt. Andre var på skovekskursion med skovfoged Telling, besøg i Brokøb, på Kattrup Gods, eller rundt i Jyderup, f.eks. på Jernbanestationen, Varmecentralen og Rådhuset. Stationsforstander Hjort Larsen, varmemester Nielsen, kommunaldirektør Carl M. Petersen og kommune assistent Torben Mortensen, blev involveret og var meget beredvillige til at fortælle.
Traktement var der de fleste steder og det var som om alle var ivrige for, at give eleverne udbytte.
Sejerø og "bagermestre"
Til de helt store oplevelser hørte et besøg på Sejerø - i stedet for Nekselø - for de større elever, hvor der var indtryk både til lands og til vands. Og for de yngste var det en ikke mindre oplevelse, da de skulle besøge omegnes møller, også dumpe ind på Strids Mølle Brødfabrik, hvor de fik lov til at forsøge sig som "bagermestre" - og fik alle lækkerierne med hjem.
Et par hold var på orienteringsløb og skulle klare konkurrencer og opgaver, hvilket alt sammen skete i fin stil. Der kunne skrives et helt "værk" om alt hvad der blev besøgt, set og oplevet, og det er netop hvad der skal ske, i hvert fald bliver det nu elevernes opgave, at fæstne deres udbytte og indtryk i "rapporter", og der var allerede efter hjemkomsten enighed om, at der snares skal gentages en lignende dag, for at lære byen, egnen og den lidt videre radius - nærmere at kende. Featuredagen var et forsøg og det faldt ovenud heldigt ud2

pt.(2015) ses ikke nogen featuredag/uge 1976 men i 1977 var der featureuge for skolens elever


Kilder:
Kilde 1: Kalundborg Folkeblad 19. november 1975, side 6; Featuredag på Jyderup Realskole
Kilde 2: Kalundborg Folkeblad 22. november 1975, side 8; Jyderup Realskoles featuredag succes
Note:

Sidst opdateret 18. februar 2015
©Jyderup Realskole